گروه ورزشی: فیفا، بالاترین مرجع تصمیم‌گیری در فوتبال جهان بالاخره تهدید خود را عملی ساخت و عصر روز پنج‌شنبه گذشته با صدور اطلاعیه‌ای فعالیت بین‌المللی فوتبال ایران را به‌ حال تعلیق درآورد.

این تصمیم درست در آستانه بازی‌های آسیایی دوحه و در پیش بودن لیگ قهرمانان آسیا شوک بزرگی برای ورزش ایران بود.

کمیته اضطراری فیفا که متشکل از رئیس فیفا و یک نماینده از هر شش کنفدراسیون است به‌دلیل آنچه که دخالت دولت در امور فوتبال خوانده شد و این امر را مغایر با ماده 17 اساسنامه فیفا دانست، در اقدامی یکجانبه فعالیت‌های بین‌المللی فوتبال ایران را به حالت تعلیق درآورد.

طبق اساسنامه فیفا، فدراسیون‌ها باید مستقل و خارج از مسیر تصمیم‌گیری دولتی اداره شوند.

این موضوع بیشتر شامل حال کشورهایی می‌شود که فوتبال آنان وابستگی به بودجه دولت نداشته باشد.پس از کش و قوس‌های چندماه اخیر و گزارش‌هایی که از طریق کانال‌هایی خاص به فدراسیون بین‌المللی ارسال می‌شد، سرانجام تهدیدات فیفا شکل عملی به خود گرفت و این درحالی بود که مسئولان فدراسیون فوتبال و سازمان ورزش در روزهای اخیر خبر از حل این موضوع می‌دادند.

اما سه راه‌حل فیفا برای خروج از این بن‌بست:

1 – تشکیل کمیته ساماندهی فدراسیون فوتبال ایران که ترکیبی از نفرات مستقل و مورد اعتماد فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا خواهد بود. نفرات این کمیته از سوی این دو نهاد تعیین می‌شود.

2 – اساسنامه جدید اصلاح شده براساس اساسنامه فیفا.

3 – برگزاری انتخابات جدید تحت نظر فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا پس از تأیید نهایی اساسنامه‌ای که در بالا به آن اشاره شد.

در همین رابطه سازمان تربیت‌بدنی با تشکیل جلسه فوق‌العاده‌ای به بررسی این موضوع پرداخت.

یک مقام آگاه که نمی‌خواست در این زمینه نام وی فاش شود گفت: ایران می‌تواند از فیفا شکایت کند زیرا 95 درصد اعتبارات فوتبال ایران از منابع دولتی تأمین می‌شود. بنابراین فوتبال ما دولتی است و این حق برای مسئولان ورزش محفوظ است که به رأی فیفا اعتراض کنند.

در همین رابطه محمد بن همام رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا و عضو کمیته اضطراری فیفا درباره محرومیت ایران گفت: امیدواریم متولیان فوتبال ایران شرایط مطرح شده را بپذیرند که این مسأله نه‌تنها برای بهبود وضعیت فوتبال در آسیا بلکه برای حضور تیم‌های فوتبال ایران در مسابقات مهم آسیایی اهمیت دارد.

در فاصله کمتر از یک هفته به آغاز بازی‌های آسیایی دوحه این محرومیت شامل تیم امید ایران می‌شود که یکی از بخت‌های اصلی کسب عنوان قهرمانی است.

ایران در دو دوره گذشته به‌عنوان قهرمانی این بازی‌ها رسیده است و با غیبت در این بازی‌ها لطمه بزرگی به کیفیت این رقابت‌ها خواهد زد.

آندریاس هرن سخنگوی فیفا در این‌باره گفت: فیفا برای مدت زیادی پرونده ایران را زیر نظر دارد. در آگوست سال 2006 فیفا به فدراسیون فوتبال ایران تا روز 15 نوامبر 2006 (24 آبان‌ماه) مهلت داده بود محمد دادکان رئیس فدراسیون را دوباره به پست قبلی بازگرداند و اساسنامه‌اش را مطابق با اساسنامه فیفا تغییر دهد اما این مهلت از سوی فدراسیون فوتبال ایران رعایت نشد که همین امر باعث این تصمیم‌گیری شد.

اگر سازمان تربیت‌بدنی و فدراسیون فوتبال ایران از امروز نیز دست‌به‌کار شوند تا به خواسته‌های فیفا عمل کنند زمان زیادی صرف خواهد شد و قطعاً تیم امید نمی‌تواند در بازی‌های آسیایی دوحه شرکت کند.

اما امیدواریم با تدابیر سازمان تربیت‌بدنی و فدراسیون فوتبال دو تیم استقلال و سپاهان بتوانند در رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا که در دی‌ماه قرعه‌کشی آن صورت می‌گیرد ،حضور پیدا کنند.

کد خبر 9275

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز